معلومات عن سمك الدنيس

Unknown
0
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
سوف نتحدث اليوم عن سمكة الدنيس

                 معلومات عن سمك الدنيس

إن سمكة “الدنيس” التى يعرف قيمتها جيداً والصيادون وتجار الأسماك ومتذوقوها..!!

غنى بالأملاح المعدنية والفيتامينات والكالسيوم والفسفور..
فى المياه الساحلية والبحيرات الضحلة تعيش سمكة الدنيس حياتها.. قيمتها المرتفعة.. وندرة وجودها.. أهم أسباب ارتفاع أسعارها.. لكن عشاقها من الآكلين.. مما يدفع عشاقها من الصيادين إلى متابعتها والصبر عليها للوصول إليها.. حيث أنها تفضل العيش فى المياه المالحة بالقرب من مصبات الأنهار..
الدنيس سمك موجود فى البحر المتوسط طوال العام تقريباَ فى الشواطئ  والبواغيز ، والدنيس يوجد بمحموعات لاتقل عن ثلاث سمكات تعوم ببطء فى قاع البحر بحثا عن الديدان والقواقع والجراية الصيفى ( الكابوريا ) والاحياء ويعتمد على قوة اسنانة وادراسة القوية ولدية القدرة على طحن قوقعة صدفية ويلتهم ما بداخلها من احياء
موسم سمك الدنيس من منتصف شهر اكتوبر الى اخر شهر فبراير , ولكن افضل وقت لسمك الدنيس هو من ديسمبر الى يناير .
و بعض الصيادين يطلقون على سمك الدنيس الصغير اسم ( فلّيجس ) والكبير دنيس , و هناك نوع اخر يطلق علية الصيادين الملك و هو يتميز بوجود نقطة (لطشة ) صفراء على خياشيمة .
اماكن تواجد الدنيس :
سمك الدنيس بيحب الوعر وبيعيش حواليه في مجموعات ,وبيحب برضه الارض الخشنة , يعني لو المكان اللي بترمي فيه مفيش فيه وعر ورملته خشنة (حصى) حتلاقي الدنيس موجود وزي ما قلنا انه بيعيش في مجموعات ودايما بيتحرك في المنطقة في شكل دواير علشان يدور على الاكل ولو اخذت منه واحده وغاب عليك بعد كده متقلقش حيلف ويجيلك تاني ان شاء الله.

إرسال تعليق

0تعليقات
إرسال تعليق (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !